سه‌شنبه، آذر ۳۰، ۱۳۹۵

شب یلدا در بیدخت

آیین شب یلدا در بیدخت

شب یلدا در بیدخت نیز به شب چله معروف و دارای پیشنیه‌ی دیرینه‌ای است و بیدختی‌ها در این شب با شرکت در شب‌نشینی‌های طولانی و خوردن انواع میوه و تنقلات سعی در بهتر گذراندن طولانی‌ترین شب سال دارند.

مردم بیدخت برای استقبال نخستین روز از سرد‌ترین فصل سال، در خرید میوه‌های مخصوص شب یلدا مانند هندوانه، انار و خربزه کوتاهی نمی‌کنند.

بردن هدیه به خانه‌ی عروس با عنوان «شب چله‌ای» از دیگر مراسم شب یلدا در بیدخت است. در این شب برای دخترانی که به تازگی نامزد شده‌اند، از سوی خانواده‌ی داماد، هدایایی فرستاده می‌شود و خانواده‌های عروس و داماد دور هم جمع می‌شوند. در این شب افراد با جمع شدن در خانه‌ی بزرگ فامیل، خواندن شعر و داستان، خوردن شیرینی، آجیل و انواع تنقلات، بلند‌ترین شب سال را تا پاسی از شب بیدار می‌مانند.

کف‌زدن:

یکی از آیین‌های ویژه‌ی شب یلدا در بیدخت برگزاری مراسم کف زدن است. در این مراسم ریشه‌ی گیاهی به نام چوبک را که در اینجا به بیخ مشهور است، در آب خیسانده و پس از چند بار جوشاندن، در ظرف بزرگ سفالی به نام تغار می‌ریزند.

مردان و جوانان فامیل با دسته‌ای از چوب‌های نازک درخت انار به نام دسته گز مایع مزبور را آنقدر هم می‌زنند تا به صورت کف درآید و این کار باید در محیط سرد صورت گیرد تا مایع مزبور کف کند.

کف آماده‌شده با مخلوط کردن شیره‌ی شکر آماده‌ی خوردن شده و پس از تزئین با مغز گردو و پسته برای پذیرایی مهمانان برده می‌شود.

کف زدن از سرگرمى‏‌هاى زمستان به خصوص «شب چلّه» یا یلدا است. در این میان گروهی از جوانان قبل از شیرین کردن کف‌ها با پرتاب آن به سوی همدیگر و مالیدن کف به سر و صورت یکدیگر شادی و نشاط را به جمع مهمانان می‌افزایند.

گاهی نیز در شب‌های برفی برای شگون، مقداری از کف را روی برف‌ها می‌ریزند. برای برگزاری این جشن خانواده‌ها سعی می‌‌کنند تا حد امکان انواع میوه و آجیل محلی از جمله عناب، سنجد، توت خشکه، برگه هلو، برگه زردآلو، تخمه، هندوانه، خربزه و انار را آماده و از مهمانان پذیرایی کنند.

بازی‌های دسته‌جمعی همچون گل یا پوچ، طرح معما و چیستان و بازگویی قصه و داستان‌های قدیمی توسط سالخوردگان و بزرگان فامیل و گرفتن فال حافظ از دیگر مراسم شب یلدا در بیدخت است.

حسن مراسم شب یلدا این است که در کمال سادگی و در جمع گرم خانواده‌های فامیل انجام می‌شود.
مجذوبان نور